Google Tag Manager är i grund och botten ett gratis verktyg som låter dig implementera script på din sajt på ett väldigt enkelt sätt. GTM låter dig som inte kan programmering få in de grundläggande verktygen du som marknadsförare behöver med några få klick.
Några av de vanligaste scripten som idag installeras via Google Tag Manager är Google Analytics 4 och Facebook Pixeln. Det är även vanligt att den cookie-banner du använder dig av installeras via GTM.
Historik och utveckling av verktyget
Google Tag Manager lanserades publikt den 1:a oktober 2012 och jag hade tillgång till att se en tidig version av verktyget via min dåvarande kollega Simo Ahava.
Jag kommer aldrig glömma det mötet då han visade en tidig version av Google Tag Manager och sa något i stil med “This is the future”.
GTM har utvecklats en hel del sedan dess, men i grund och botten är det fortfarande samma användningsområde idag som när det lanserades för över 10 år sedan.
Varför är GTM viktigt?
Jag jobbar med detta dagligen, och en av de absolut största fördelarna som jag ser är att det är så enkelt att få in de script som behövs för att mäta och följa upp den digitala marknadsföringen utan att behöva blanda in IT-avdelningen varje gång.
Centraliserad tagghantering
Du har ett ställe där du placerar alla dina script, oavsett om det rör GA4, Facebook, en chatbot, Pinterest, Matomo, Hotjar, TikTok, Snapchat, eller någon av alla de andra marknadsföringsplattformarna du använder dig av.
Ingen kodningskunskap krävs
Att få in dina script i sitt grundutförande är väldigt enkelt. Det finns färdiga templates för alla de vanliga plattformarna och för att få dessa att fungera så behöver du inte röra koden på din sajt alls.
Allt detta naturligtvis förutsatt att själva Google Tag Manager-koden ligger på din sida, men det är också väldigt enkelt att få på plats.
Flexibilitet och snabbhet i att implementera ändringar
Många företag jobbar i olika sprintar vilket gör att förändringar bara kan ske på sajten på schemalagda datum. Detta varierar från allt ifrån varannan vecka, till vissa stora företag som kanske bara lanserar förändringar 2-4 gånger per år.
Fördelen med GTM är att du kan få ut dina förändringar i dina analys- och marknadsföringsverktyg direkt.
Förbättrad webbplatsprestanda
Genom att låta alla dina script laddas in via Google Tag Manager så blir det lite mindre kod på själva sidan som behöver laddas vid varje sidladdning.
Dessa script laddas naturligtvis in via Google Tag Manager, men sker asynkront, vilket innebär att de inte ligger och blockerar själva sidan från att laddas.
Hur fungerar GTM?

Google Tag Manager består i grund och botten av tre olika komponenter.
Taggar
Din taggar är de script/funktioner du vill ska köras vid ett speciellt tillfälle. Dessa taggar skickas någonstans, och vanliga mottagare är just GA4 och Facebook.
Vanligaste taggarna är att du vill skicka att en sidvisning har skett, att man har tittat på en produktsida, gjort ett köp på sajten, eller skrivit upp sig för ett nyhetsbrev.
Utlösare (Triggers)
Dina triggers talar om när en Tagg ska skjutas iväg till sin mottagare.
En av de inbyggda som du alltid har heter “All Pages” (Alla sidor) och de taggar du kopplar till denna Trigger kommer alltså att avfyras varje gång en sida laddas.
Det vanligaste här är att man vill skicka in ett Pageview-event till GA4 eller till Facebook via FB Pixeln.
Men dina Triggers kan ha många regler kopplade till sig. Du använder Triggers för att avgöra om ett formulär än inskickat (och då vill du skicka ett event till GA4/Facebook med en Tagg), eller om man genomfört ett köp på din sida där du också vill skicka data om detta till analys- och marknadsföringsplattformarna du använder dig av.
Variabler
I GTM använder du dig av en hel del olika variabler, och detta ser du enklast som den data som faktiskt ska skickas iväg med Taggen.
En variabel kan innehålla information om vilken produkt besökaren tittar på eller har lagt i varukorgen. Det kan även vara data om vilket formulär din besökare fyllde i, eller vilken produkt din besökare precis köpte.
När jag på ett enkelt sätt under mina utbildningar ska förklara hur detta hänger ihop brukar jag förklara det så här:
- Tags: Se det som ett flygplan som har en faktiskt destination.
- Triggers: Skärmen med avgångstider. Det här talar om när flygplanet ska åka iväg.
- Variables: Passagerarna på planet. De som ska följa med till destinationen.
Skillnaden mellan Google Tag Manager och Google Analytics
Ersätter Google Tag Manager ett analysverktyg som Google Analytics?
Nej, det gör det inte då de har två helt olika användningsområden.
Google Tag Manager använder du för att samla in information på din webbplats för att skicka denna data vidare till plattformar som kan använda sig av det. I Google Tag Manager har du ingen information alls sparad om dina besökare.
Google Analytics tar emot data från Google Tag Manager för allt som rör sidvisningar, köp, och alla andra typer av händelser du vill spåra på din sajt. Det är i Google Analytics som du kan titta på och analysera din data.
Men den data som du ser i Google Analytics kommer ursprungligen från Google Tag Manager. Med det sagt så behöver du använda dig av båda verktygen då de kompletterar varandra.
Vanliga användningsområden för GTM
Det absolut vanligaste du använder GTM till är för att skicka information om sidvisningar, händelser och köpt till just Google Analytics 4 och Facebook.
Allt detta förutsätter ju naturligtvis att du har fått ett medgivande (consent) från dina besökare att använda denna data, vilket också gör att vi under senaste åren även ofta ser att din Cookie Consent-plattform är installerad via GTM.
Några av de vanligaste i dagsläget är Cookiebot, Cookie Information och OneTrust.
Här kan du läsa min guide till hur du installerar just Cookiebot via GTM på din webbplats.
Utöver detta så finns det en uppsjö av olika färdiga templates (mallar) i GTM som du kan använda dig av för att skicka relevant data till tredje part.
Här nedan ser vi bara ett litet urval, men oavsett om du använder TikTok, Snapchat, Pinterest, LinkedIn eller någon av de andra så finns mallarna tillgängliga.

GTM ger dig dock möjligheten att utöka din spårning på ett sätt som tidigare varit mer komplext. Detta förutsätter dock oftast att du behöver skriva kod själv eller plocka in någon som kan göra det åt dig.

Bästa praxis och tips
Med Google Tag Manager får du en väldigt bra möjlighet att förhandsgranska dina kommande förändringar innan du går live med dem. GTM har ett Preview-läge som låter dig testa av allt och se så att fungerar som det ska innan du låter alla dina besökare ta del av dina förändringar.
Detta är verkligen något jag vill trycka lite extra på. Testa verkligen av allt du lagt in innan du publicerar det. Se framförallt till så att du inte skickar data till tredje part (Google, Facebook, etc) om du inte har din besökares medgivande att göra så.
Att följa regelverket kring GDPR är något vi alla måste förhålla oss till.
En annan väldigt användningsbar funktion i GTM är versionshanteringen. När du publicerar en ny version av din spårning så tas inte det gamla bort helt, utan det arkiveras och finns alltid tillgängligt att återställa om behovet skulle finnas.
Kanske är det så att du missade något i dina tester som gör att spårningen inte alls blir så det var tänkt, då är det bara några klick bort att återställa den tidigare versionen.
Just versionshistoriken är guld värd att ha om det är fler personer som sitter och jobbar i samma GTM-konto. Det är mycket enklare att se vem som har gjort vad, och när i tiden det skedde.
Slutsats
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Google Tag Manager är ett verktyg som inte bara är gratis att använda, det är väldigt kraftfullt och låter dig som marknadsförare installera spårningsscript på din sida utan att kunna kod.
GTM är ju naturligtvis mycket mer komplext än så, och låter dig skriva all den kod du behöver om behoven finns.
Att komma igång med Google Tag Manager är lätt, även för den som inte kan kod. Och verktyget öppnar verkligen upp för att låta dig börja samla in data för att maximera din digitala marknadsföring och analysera trafiken på din sajt via exempelvis Google Analytics eller Meta Business Manager.
Men se verkligen till så att du har dina besökares medgivande att skicka deras information vidare till analys- och marknadsföringsplattformarna.