I denna artikel tittar vi på hur du med hjälp av Google Tag Manager tar reda på vad dina besökare kopierar från din webbplats och skickar detta vidare till GA4 för vidare insikter.
Vad som är intressant att spåra skiljer sig från webbplats till webbplats, men något som allt som oftast är intressant är att få information om vilka texter som kopieras från dina sidor. För mig exempelvis är det högintressant då jag skriver många texter där mycket är avsett att kopiera texter ifrån.
Genom att sätta upp en tydlig spårning på detta får jag bättre insikter i vad som resonerar bäst med mina besökare.
Jag skrev om detta för drygt 8 år sedan för första gången på min gamla engelska sajt, men denna text är helt uppdaterad för Google Analytics 4.
Custom Listener i GTM
Det första vi behöver göra är att skapa en Custom HTML tagg i Google Tag Manager som lyssnar på när dina besökare kopierar något från din sida. Denna kod tar höjd för alla de varianter man kan kopiera texten på, oavsett om det är CTRL+C, högerklicka med musen och välja Kopiera i popup-menyn, eller om du markerar texten och går upp i menyn i din webbläsare och väljer Kopiera.

Kopiera koden i blocket nedanför och se till så att den triggas på alla sidor. Här behöver du inte ta höjd för någon form av Consent så det enda vi gör är att skicka ut information i det datalager som Google Tag Manager använder sig av. Vi skickar ingen data till tredje part i detta skede.
<script>
// Declare function to get selected text from document
function getSelectionText() {
var text = "";
if (window.getSelection) {
text = window.getSelection().toString();
} else if (document.selection && document.selection.type != "Control") {
text = document.selection.createRange().text;
}
return text;
}
// Declare function on copy event
document.addEventListener('copy', function(e){
dataLayer.push({
'event': 'textCopied',
'clipboardText': getSelectionText(),
'clipboardLength': getSelectionText().length
});
});
</script>

Med detta på plats så är det enda som sker att vi skickar ut ett Event i vårt dataLayer med namnet textCopied. Detta event innehåller två typ av information vi vill kunna använda, och i detta exempel tittar vi enbart på clipboardText – som innehåller den faktiska texten jag kopierade från min sida.
Spara kopierad text i en GTM-variabel

Skapa sedan en ny Variabel i GTM enligt ovan.
- Namn: DLV – clipboardText
- Data Layer Variable Name: clipboardText
Skicka ett event till GA4 när en kopiering sker
Vi behöver sedan se till så att vi skickar denna information vidare till GA4. Det gör vi genom att skapa en GA4 Event Tagg enligt nedan.

Taggnamn | GA4 – Event – Clipboard Copy |
Event Name | clipboard_copy |
Event Parameter | clipboard_text |
Event Parameter Value | {{DLV – clipboardText}} |
Skapa sedan en Trigger enligt nedan som talar om när detta ska skickas.

Se även till så att du tar höjd för att du har medgivande från din besökare att faktiskt skicka detta till GA4 innan du skickar något. I mitt fall ligger det under Consent Mode i min GA4 Event-tagg eftersom jag satt upp Cookiebot med Consent Mode enligt denna guide.
Skapa en Custom Dimension i GA4
För att vi ska kunna ta del av informationen vi skickar in via parametern clipboard_text så måste vi ställa in GA4 att faktiskt lyssna på detta.

Gå till Admin-sektionen för din GA4-egendom och klicka sedan på Custom definitions.

Skapa en ny Dimension och fyll i nedan info.
Dimension Name | clipboard_text |
Scope | Event |
Event parameter | clipboard_text |
Spara sedan detta så är vi helt klara.
Summering
Publicera sedan dina förändringar i GTM så kommer du nu kunna följa och se från vilka sidor dina besökare kopierar texter ifrån, men även vilka texter de kopierar.
För mig är det här verkligen en guldgruva av information då det ger mig insikter i vad mina läsare uppskattar. Det är bara en väldigt liten del av mina besökare som brukar kommentera, men det här är ett riktigt bra mätvärde för en sajt som denna.
Ser du något användningsområde för det?