Jag började mina första stapplande försök till att bygga hemsidor runt 1993 då jag var 12 år gammal och fick efter ett år eller så upp ögonen för att man kunde få helt okända att hitta till sin sida genom att skriva och göra på ett visst sätt.
På den här tiden hette den största sökmotorn Altavista och när jag gjorde mina första försök att driva trafik via sökmotorn så visste jag inte ens om vad SEO var för något.
Spolar vi snabbt fram tiden 30 år så har jag något bättre koll på SEO idag, då det är något jag suttit med sedan dess. De senaste 15 åren har jag jobbat med det professionellt och mitt stora fokus ligger på de tekniska delarna, även om jag naturligtvis gjort min beskärda del av både on-page och länkbyggen.
Runt 2006 fick jag på riktigt upp ögonen för Google Analytics, vilket också är ett verktyg jag hållit på med sedan dess.
I oktober 2012 satt jag i ett möte på jobbet med min dåvarande kollega Simo Ahava som visade mig ett verktyg som skulle förändra spelplanen mer än vad jag någonsin hade kunnat ana vid den tidpunkten. Det var första gången jag såg Google Tag Manager, och vi kan väl lugnt konstatera att det inte bara förändrade hur vi jobbar med datainsamling från våra sajter, utan det har även varit ett verktyg jag suttit med dagligen sedan dess.
Min historia
Jag började min resa på riktigt när jag satt inhouse på Panasonic i Norden och översåg deras digitala synlighet i flertalet kanaler och för fyra olika marknader.
Efter det har jag jobbat med SEO och analys på en digital marknadsföringsbyrå som idag är en del av Artefact. Jag har även drivit eget under 7 år där vi (jag och min fru) fokuserade på samma sak, dvs SEO och Analys för många olika kunder i många branscher.
New York, 2013
Under denna period startade vi även upp en e-handel som vi skalade upp till ett 7-siffrigt belopp i omsättning på rätt kort tid med hjälp av en kombination av SEO, Google Ads, Facebook och effektiv användning av nyhetsbrev.
Sen kom en pandemi vilket innebar extrema ökningar i omkostnader, så idag har vi lagt ner det företaget och jag är åter tillbaka i byråvärlden.
Vad gör jag idag?
Just nu jobbar jag som konsult inom SEO och Analys för Web Guide Partner där jag även får möjlighet att fortsätta testa mycket inom AI som verkligen är något jag tycker är otroligt spännande.
Jag är även en van utbildare och har utbildat hundratals elever på yrkeshögskolor inom både SEO, Google Analytics och Google Tag Manager under de senaste åren. Dessa utbildningar har skett på bland annat Medieinstitutet, IHM Business School, Nackademin, Berghs, och Stockholm Universitet.
Utanför arbetslivet
När jag inte sitter framför datorn så spenderar jag gärna min tid med familjen. Jag bor tillsammans med min fru och två tonårsbarn i Stockholm, där hundar är en stor del av vårt liv då min fru inte bara jobbar med digital marknadsföring utan även föder upp hundar.
Utöver att hänga med familjen så uppskattar jag att hänga bakom en kamera, eller gå och se på fotboll och följa mitt AIK i ur och skur.