Installera Cookiebot banner på din domän

Om dina besökare är inom Europa så är du enligt lag skyldig att ha en cookie banner på din sida där du behöver be om medgivande innan du får sätta kakor och skicka data till tredjepartstjänster så som Google Analytics och Facebook.

I denna guide kommer jag gå igenom hur du sätter upp en av de mest populära Cookiebanners på marknaden idag; Cookiebot.

Vi kommer att gå igenom hur jag implementerar det på denna sida, och vi kommer även att använda oss Google Consent Mode, vilket jag kommer förklara lite mer i detalj nedan.

Varför behöver du en cookiebanner?

En cookie-banner krävs på din webbplats om du riktar dig till personer i EU, på grund av EU:s dataskyddsförordning (GDPR) och ePrivacy-direktivet.

Dessa lagar kräver att webbplatsägare informerar besökare om användningen av cookies och erhåller deras samtycke innan cookies placeras på deras enheter.

Cookie-bannern är där för att tillhandahålla denna information och samla in samtycke, vilket hjälper till att skydda användarnas integritet och ger dem kontroll över hur deras data används.

Google Consent Mode

Detta innebär i praktiken att vi inte kommer att skicka data som innehåller information som kan identifiera dig till tredjepartsplattformar som Google Analytics 4. Vi kommer dock att använda oss av Google Consent Mode vilket öppnar upp för möjligheten att skicka anonymiserad data i aggregerad form.

Google Consent Mode är nämligen en funktion som möjliggör för webbplatsägare att justera hur deras webbplatser interagerar med Google-tjänster som Google Analytics 4, baserat på dina användares samtyckesstatus, särskilt i enlighet med regelverk som den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) i EU.

  1. Hantering av användarsamtycke:
    • Med Google Consent Mode kan du fortsätta att samla in värdefulla aggregerade insikter från din webbplats samtidigt som du respekterar användarnas val gällande deras data. När användare ger sitt samtycke sker fullständig spårning och datainsamling, men om användarna inte samtycker samlas endast väsentlig eller mindre invasiv data in.
  2. Bevarande av insikter:
    • Även när användare inte ger sitt samtycke för cookies eller datainsamling, tillåter Google Consent Mode skickandet av vissa typer av data (som grundläggande händelsemätningar) till Google Analytics 4. Detta hjälper webbplatsägare att behålla en viss nivå av insikt i användarbeteende utan att kränka integritetsrättigheter.
  3. Efterlevnad av regelverk:
    • Google Consent Mode hjälper dig som webbplatsägare att vara i överensstämmelse med dataskyddsregler genom att säkerställa att endast nödvändig data samlas in baserat på det samtycke som användarna har gett. Det erbjuder en balans mellan efterlevnad och möjligheten att samla in användbar data för analys.
  4. Anpassning till användarpreferenser:
    • Funktionen möjliggör en mer användarcentrerad ansats där datainsamlingsnivån anpassas till individuellt användarsamtycke, vilket främjar en bättre användarupplevelse och förtroende.
  5. Förbättrad analys av prestanda:
    • Genom att använda Google Consent Mode med Google Analytics 4 kan du som webbplatsägare bättre förstå hur samtyckesbeslut påverkar webbplatsens prestanda och användarinteraktioner, och justera sina strategier därefter.

Google Consent Mode är ett värdefullt verktyg för att navigera i den komplexa miljön kring dataskydd och användarsamtycke, särskilt för webbplatser som verkar inom eller riktar sig till användare i regioner med strikta dataskyddslagar som i allra högsta grad gäller oss i Sverige.

Skapa konto hos Cookiebot

Börja med att gå till Cookiebots sida och skapa ett gratis konto. Cookiebot är gratis att använda för mindre sajter, men börjar kosta om du har mer än 50 sidor.

Skulle du ha en sida som överstiger 50 sidor så kostar det lägsta abonnemanget enbart ca 140 kronor (inkl moms) per månad, och det är ändå en billig kostnad för att vara GDPR-säkrad.

Det finns naturligtvis andra plattformar du kan använda dig av, men mitt val faller på just Cookiebot eftersom det är både ett lättarbetat verktyg som ständigt uppdateras, plus att de har bra stöd för Google Consent Mode.

När du väl skapat ditt kostnadsfria konto så behöver du fylla i din domänadress och låta verktyget scanna av din webbplats för att se vilka cookies du har. Jag räknar inte med att de kommer att hitta speciellt mycket i det här skedet på denna sida, men det finns garanterat några kakor som sätts från ett par leverantörer.

I nästa skede får du välja hur du vill att din banner ska synas. Vill du ha den som en dialogruta som ligger mitt över skärmen, eller vill du hellre ha en banner som ligger i botten?

Vilken du väljer här är helt upp till dig, men jag kommer använda det du ser på bilden ovan.

Du får även här en möjlighet att styra färger, design, lägga till en egen logotyp, osv. Allt detta kan du ändra i efterhand, så jag kommer bara att acceptera det förvalda.

Klicka sedan på Content uppe till vänster. Du får här möjlighet att lägga till flera olika fördefinierade språk du kan använda dig av. Då min primära målgrupp är i Sverige vill jag naturligtvis lägga till svenska som språk.

Jag väljer att lägga till Swedish, men behåller English som det språk som bör visas automatiskt. Jag låter nämligen ”Auto-detect language” vara ikryssat och det innebär att om min besökare har en svensk språkinställning i sin webbläsare så kommer bannern att visas på svenska, men i alla andra fall kommer informationen att visas på engelska.

Klicka sedan på Next uppe till höger så möts du av den sista delen i deras implementationsguide.

Nu använder jag WordPress på den här sidan, men jag väljer ändå att implementera detta via Google Tag Manager, för jag rekommenderar att ha alla script som din sida använder på ett och samma ställe. Det är nämligen hela grejen med GTM.

Jag kommer gå igenom hur jag implementerar Cookiebot via Google Tag Manager nedan, så i det här läget klickar jag på Finish uppe till höger.

Installera Cookiebot via GTM

Det första vi vill göra är att gå till Admin-sektionen för din Container i GTM, klicka sedan på Container Settings.

Längst ner hittar du Enable consent overview, vilket du vill aktivera.

När du aktiverar detta så kommer du tillgång till en överblick över alla dina taggar i Google Tag Manager, och de är konfigurerade för consent/medgivanden.

Kryssa i den och klicka på Save uppe till höger.

Gå sedan till sidan där du har alla dina Taggar och klicka på den lilla skölden precis bredvid New-knappen.

Här ser du nu en lista med alla de taggar du har i din GTM-container samt vilken typ av Consent de har inbyggda. Av naturliga skäl så har de Taggar kopplade till Google fördefinierade värden, vilket är mycket bra.

Det vi ser ovan innebär exempelvis att för att Google Tag-taggen (som bland annat skickar alla sidvisningar till GA4) ska få köras med fulla rättigheter så måste besökaren ha gett medgivande till både Analys-cookies samt Marketing-cookies.

Om medgivande till detta inte finns så kommer GA4 bara få ta emot väldigt begränsad data, som inte innehåller någon data som går att koppla ihop med en person.

Installera Cookiebot Template i GTM

Det enklaste är att klicka på den stora blåa knappen där det står Get started uppe till höger.

I listan som finns i högerkant bör du se Cookiebot CMP. Om den inte skulle finns med, så använd förstoringsglaset och sök efter den.

Du möts då av en sida där du behöver godkänna att lägga till denna i din GTM-container. Säkerställ att du väljer den template som tillhandahålls av cybotcorp, då det är den officiella.

Klicka sedan på Add to workspace och välj Add i den efterföljande rutan.

Skapa sedan en ny Tagg och välj Cookiebot CMP, vilket är den template du precis la till i din container.

Du behöver lägga till ditt Cookiebot ID och du hittar det i Administrationsdelen inne hos Cookiebot under fliken Script Embeds.

Du vill även lägga till så att standard för all consent är Denied, vilket du gör genom att klicka på Add region (den syns om du klickar i boxen för Tag Configuration) och bara godkänner det som står förifyllt.

Lägg sedan till Consent Initialization – All Pages som din Trigger. Den finns också tillgänglig i listan med Triggers utan att du behöver skapa den.

Klicka sedan på Save.

Testa så det fungerar i GTM

Nu har vi gjort alla grundinställningar i Google Tag Manager för att få Google Consent Mode att fungera med Cookiebot, så det är dags att testa för att se hur det fungerar.

Starta en Preview av din GTM-container där du har alla förändringar så ser du att din nya Cookiebanner nu laddas in som den ska.

Vi kan även se att Cookiebot gör vad som förväntas av den, dvs sätter en default denied för allting bortsett security, vilket är precis vad vi förväntar oss.

Vi kan dock se att det skickas en sidvisning till Google Analytics, och vi vill säkerställa att detta skickas med korrekt medgivanden.

I Googles dokumentation för Consent Mode ser vi att vi bör förvänta oss ”G100” vilket står för ”Consent for both ad_storage and analytics_storage is denied.

Tittar vi vad som skickas till Google Analytics så kan vi se att parametern gsc innehåller värdet ”G100”, precis som förväntat.

Om jag sedan går in och godkänner mina alla cookies så ser vi att all consent sätts till granted och att gcs nu innehåller värdet ”G111” (Consent for both ad_storage and analytics_storage is granted) vilket är precis vad vi förväntar oss.

Med det kan vi konstatera att Cookiebot nu är uppsatt med Google Consent Mode och allting hanteras i Google Tag Manager som det ska.

Summering

Notera att vi i detta exempel enbart tagit höjd för det som skickas till Google då de har ett inbyggt stöd för Consent Mode. Om jag hade haft andra script på sajten (Facebook, Linkedin, en Chatbot, Hotjar, osv) så hade jag behövt säkerställa att rätt consent finns för alla dessa innan de skickas till tredjepart. Dessa parter har nämligen inget stöd för Google Consent Mode i samma utsträckning idag.

Att säkerställa en korrekt uppsättning är viktigt för alla inom EU och något som inte alltid är det lättaste om det är många script som körs.

Har du några frågor eller funderingar, så lämna en kommentar nedan. Vill du att jag tar en titt på ert företags uppsättning eller behöver hjälp med implementationen, tveka inte att kontakta oss på WGP för en offert.

Idag jobbar jag på WGP och har lång erfarenhet av SEO, Google Analytics och Google Tag Manager. Jag har jobbat med allt ifrån små enmansföretag till några av Sveriges största bolag både för den svenska och internationella marknaden. Jag är även en van utbildare och har utbildat hundratals studenter på yrkeshögskolor genom åren.

Lämna en kommentar