Installera GA4 och Google Tag Manager

I denna guide går jag genom steg för steg hur du sätter upp Google Tag Manager på din sajt, för att sedan koppla på Google Analytics 4 (GA4) för att du ska kunna få mer information om dina besökare.

Vi kommer att sätta upp GTM och GA4 för denna sajt, då den är helt ny och det är en av de första saker jag sätter upp. Vi kommer naturligtvis även titta på hur du sätter Google Search Console, samt i en kommande artikel sätta upp en Cookiebanner för att samla in de nödvändiga medgivanden du behöver för att samla in dina besökares data.

Installera Google Tag Manager

Det enda du behöver för att sätta upp ett konto för GTM är ett Google-konto. Om du har en Gmail-address så har du redan ett konto, men det går naturligtvis precis lika bra att helt gratis koppla din vanliga mail till ett Google-konto.

Här kan du läsa mer om vad Google Tag Manager egentligen är.

Skapa en GTM-container

Börja med att gå till sidan för Google Tag Manager. Denna sida kommer att vara helt tom om det är helt nytt konto.

Det första du vill göra är att klicka på knappen ”Create Account” och du möts då av bilden du ser nedan.

Jag har för vana att alltid använda alla Google-produkter på engelska, och är något jag vanligtvis rekommenderar alla att göra.

Under Account Name fyller du lämpligen i ditt företagsnamn eller bara domänen om det är en blogg. Namnet du fyller i här fyller ingen annan funktion är att du snabbt ska känna igen kontot i din lista med alla konton i Google Tag Manager om det är så att du har många konton där.

För Country väljer du det land du själv sitter i, vilket i mitt fall är Sweden.

Du väljer sedan själv om det är så att du vill dela med dig av anonymiserad information till Google eller inte, genom att kryssa i rutan precis nedanför.

I nästa block hittar du Container name och där rekommenderar jag att du fyller i domännamnet som du ska installera Google Tag Manager på. Återigen så fyller detta ingen teknisk funktion, utan är enbart för att du snabbt ska kunna se vilken GTM-container det är och var den används.

Slutligen klickar du i Web, eftersom denna GTM-container ska användas på en hemsida.

Klicka sedan på Create.

Efter du klickat på Create så kommer du behöva godkänna användarvillkoren för Google Tag Manager, samt villkoren för GDPR om du sitter i ett EU-land, vilket vi gör.

Installera GTM-koden på din sida

Koden nu möts av nu behöver du få in på din hemsida. Beroende lite på vilken plattform du har så hanteras detta lite olika.

Det viktiga här är att få in den övre koden i din <head>-sektion på varje sida.

Använder du exempelvis av Shopify, så har de en guide du kan läsa här.

I mitt fall använder jag WordPress, och istället för att lägga in koden manuellt så använder jag mig av ett plugin som heter GTM4WP som jag tycker fungerar alldeles utmärkt. Anledningen till att jag använder mig av denna är för att jag på ett väldigt enkelt sätt kan få ut lite mer data att jobba med.

En av många fördelar med det är att kan jag snabbt få ut information om användaren är inloggad på sajten (vilket i mitt fall bara är jag), och sen använda den informationen till att exkludera min egna trafik i GA4.

Efter att jag installerat GTM4WP så behöver jag bara ange mitt GTM-ID vilket du hittar i kodblocket du har kvar i Google Tag Managers gränssnitt.

<!-- Google Tag Manager -->
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start':
new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src=
'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,'script','dataLayer','GTM-XXXXXXXX');</script>
<!-- End Google Tag Manager -->

Det du är ute efter är ditt GTM-ID som ovan är benämnt GTM-XXXXXXXX.

Fyll i ditt ID och välj sedan Off under Container code compatibility mode så kommer din kod för GTM att automatiskt genereras på alla sidor. Notera att detta fungerar med de allra flesta WordPress-teman, men om du inte använder ett väldigt gammalt eller udda tema så är du rätt säker.

Vill du hellre ha bättre kontroll så rekommenderar jag Insert Headers and Footers som ger dig möjligheten att lägga in hela ditt kodblock manuellt i <head> på din sajt.

Vid det här laget har du en helt tom GTM-container som är aktiv på din sajt, så nästa naturliga steg blir att installera Google Analytics 4 på sajten.

Skulle du behöva komma din installationskod igen så hittar du den absolut enklast genom att klicka på ditt GTM-ID inne i webbgränssnittet.

Skapa ett GA4-konto

Nu är det dags att installera GA4 och för det behöver skapa ett konto kopplat till den domän vi vill spåra trafiken på. Börja med att gå till Google Analytics och klicka sedan på skapa konto.

Precis som tidigare så har namnet du anger här ingen teknisk betydelse, utan det är bara namnet som kontot heter inne i själva Google Analytics.

Min rekommendation är att du anger antingen företagets namn eller domännamnet här, så att du snabbt kan se vad det är, samt söka efter det om du har många konton.

I mitt fall anger jag bara domänens namn; dcarlbom.se

Du har sedan 4 olika val att ta ställning till, och vad du väljer att dela med Google eller inte överlåter helt till dig. Mitt standardval brukar vara enligt ovan som en referens.

Klicka sedan på Next.

När du väl har skapat själva kontot i Google Analytics så behöver vi skapa en egendom (Property på engelska). Det är denna egendom som du sedan kopplar till din sajt.

Du kan ha flera egendomar kopplade till ett konto. Det vanliga här är om du har flera olika subdomäner till din sajt.

I mitt fall ovan anger jag mitt domännamn i textfältet, väljer Sweden som rapporteringszon och Swedish Krona som valuta.

Du kan alltid ändra detta i efterhand, men det viktiga här är att du anger den rapporteringszon som sajten primärt är till för. Detta då tidzonen påverkar när det blir en ny dag.

Om jag väljer Sverige som tidzon, men har min primära målgrupp (och trafik) i USA så kommer det se ut som att en stor del av besökarna är inne nattetid vilket inte är helt sant.

Men då min sajt är i Sverige, för en svensk målgrupp så är valet enkelt.

Välj sedan den kategori som passar din sajt bäst och storleken på företaget. Detta används primärt för aggregerad benchmarking-data så Google får en bättre inblick i vilka det är som använder verktyget.

Vilken kategori du väljer kan även påverka vilka standardrapporter du ser från början när kontot väl är skapat.

Även dessa val påverkar delvis vad du ser för standardrapporter i GA4, så välj det som passar dig bäst här.

I mitt fall, för en blogg, så väljer jag Generate leads (vilket i mitt fall är fler besökare) och Examine user behavior (då jag vill få en bild över hur mina besökare använder sajten).

Vill du däremot se en så stor del som möjligt av standardrapporterna så väljer du det sista alternativet i listan. Du kan alltid lägga till och ta bort rapporter i efterhand, så det här är inget som du måste få rätt från början.

Klicka sedan på Create, så kommer du till en ruta där du behöver godkänna villkoren för Google Analytics samt GDPR.

Slutligen behöver vi skapa en Stream som ska användas för att skicka data från din sajt till GA4.

Här väljer du Web.

Fyll sedan i sajtens URL och under Stream name fyller du lämpligtvis i samma sak. Stream name är bara för att du ska kunna se vad det är för stream i webbgränssnittet och har ingen teknisk påverkan.

Jag rekommenderar även att du låter Enhanced measurement vara aktiverad, då detta (i de allra flesta fall) ger dig lite extra data som samlas in, som exempelvis hur långt dina besökare scrollar på sidorna och om de klickar på externa länkar till andra domäner från ditt innehåll.

Clicka sedan på Create stream.

Nu har du ett fullt fungerande GA4-konto som du kan börja skicka trafik till, så det enda som återstår nu är att koppla ihop detta i Google Tag Manager så att vi faktiskt börjar få in lite data.

Den information du behöver från denna skärm är ditt Measurement ID som du ser uppe till höger.

Skicka data från GTM till GA4

Nu är det dags att hoppa tillbaka till Google Tag Manager för att säkerställa att vi börjar skicka data till GA4.

I vänstermenyn klickar du på Tags och möts av en sida som säger att du inte har några taggar i denna container. Klicka på New uppe till höger.

Från denna sida är det tre saker vi behöver definiera, och det är detta som alla taggar i GTM utgår ifrån.

Börja med att klicka i rutan för Tag Configuration så kommer du att se massor med olika Tags du kan välja bland i högerkant.

Här ska du inte välja Google Analytics, utan du ska välja den som heter Google Tag.

I fältet för Tag ID så fyller du i det Measurement ID du fick från Google Analytics 4.

Det är i detta läge som vi talar om för Google Tag Manager att när den här informationen ska skickas någonstans, så är det just till detta ID i Google Analytics som informationen ska gå.

Klicka sedan på blocket nedanför som heter Triggering så möts du av informationen du ser ovan.

Här väljer du All Pages, för du vill att denna tagg ska köras på alla sidor som GTM finns installerat på, vilket är alla sidor på din sajt. I och med detta så talar vi om för Google Tag Manager att skicka data för sidvisningar (bland annat) varje gång en sida laddas in.

Notera att vi inte tar hänsyn till någon form av Cookie Consent i detta läge, för vi har inget stöd för en Cookie Consent Banner ännu.

Klicka sedan på Save uppe i högra hörnet så kommer GTM att informera dig om att du måste ge din Tag ett namn. I det här läget tycker jag att namnet Google Tag fungerar alldeles utmärkt, så jag accepterar det som det är och klickar på Save.

Publicera din GTM-container

Vi har nu en tagg som är konfigurerad att skicka information till Google Analytics vid varje sidvisning. Det enda som återstår nu är att publicera dessa förändringar vilket innebär att vi sparar dem och ser till så att Google Tag Manager faktiskt utför detta när en ny sida laddas på din sajt.

För att publicera dina förändringar så klickar du på Submit uppe till höger.

I fältet för Version Name så rekommenderar jag starkt att du fyller i en kort rad om vad denna version gör. Detta hjälper mycket i det långa loppet, då du har många olika versioner. Genom att ha ett beskrivande namn så är det mycket enklare att se vad varje version gör i versionslistan som är en inbyggd (och mycket bra del) i GTM.

I mitt fall skriver jag in ”Installed Google Tag” för det är precis vad vi har gjort.

Klicka sedan på Publish.

Verifiera att allt fungerar

Nu har du precis kopplat ihop Google Tag Manager med GA4 och det är dags att se så att allting fungerar.

Börja med att gå tillbaka till GA4. Om du är kvar på sidan med detaljerna för din Web Stream så kan du bara stänga den delen.

Google säger själva att det kan ta upp till 48 timmar innan du börjar se data, men det brukar gå mycket snabbare än så.

Klicka på Continue to Home så kommer du till startsidan i GA4 för din sajt.

Vi ser här att jag har noll besökare och att GA4 informerar mig om att den inte fått in någon information från min sajt ännu. Det beror på att jag inte besökt min sajt och laddat in en ny sidvisning sedan jag publicerade min Google Tag.

Men så fort jag laddar om min sajt och Google Taggen avfyras så ser jag informationen i GA4, även om det inte ens har gått i närheten av 48 timmar. Det har bara gått några minuter.

Summering

Vi har nu skapat ett nytt konto i Google Tag Manager och installerat vår nya GTM-container på vår sajt.

Efter det skapade vi ett nytt konto i GA4 och satte upp en Property för vår sajt och skapade en Stream som tar emot data.

Vi kopplade sedan ihop detta i Google Tag Manager så att denna Google Tag skickas vid varje sidvisning.

Det vi inte har tagit höjd för ännu är att lyssna på våra besökares medgivanden (eller icke medgivande) till vilka cookies vi får sätta. Detta är något vi kommer att gå igenom i detalj i en kommande artikel, just för att säkerställa att vi är GDPR-säkrade.

Har du några frågor eller funderingar, tveka inte att ställa dem i kommentarsfältet nedan.

Idag jobbar jag på WGP och har lång erfarenhet av SEO, Google Analytics och Google Tag Manager. Jag har jobbat med allt ifrån små enmansföretag till några av Sveriges största bolag både för den svenska och internationella marknaden. Jag är även en van utbildare och har utbildat hundratals studenter på yrkeshögskolor genom åren.

Lämna en kommentar