Att mäta sin trafik i ett verktyg som Google Analytics är en självklarhet. Hur ska du annars veta vad som sker på din sajt och göra de förändringar och optimeringar som behövs?
Det finns däremot en typ av besökare som du inte vill se i GA4, nämligen din egna. Oavsett om det bara är du, eller om det är flera inblandade på ett större företag.
Du har nämligen ett helt annat beteendemönster än övriga besökare, så din egna data kan verkligen göra stor skillnad på helheten.
Identifiera intern trafik
Det första vi måste göra är att identifiera vad som faktiskt utgör intern trafik, innan vi kan filtrera bort det.
Filtrera bort trafik från ett IP-nummer
Den absolut enklaste lösningen är att filtrera ut ett IP-nummer, men detta är långt ifrån den bästa lösningen.
Lås oss i alla fall börja med att titta på hur vi gör det.

I Google Analytics så klickar du på Admin längst ner till vänster. Under Property klickar du sedan på Data Streams.

Under sektionen Google Tag klickar du sedan på Configure tag settings.

På nästa sidan behöver du klicka på Show more, klicka sedan på Define internal traffic.

Om du inte har lagt till några interna filterregler sedan tidigare så kommer din lista att vara helt tom, så klicka på Create.

På nästa sida behöver du definiera vart det interna trafiken kommer ifrån, och i detta skede har du bara ett IP-nummer alternativt en IP-range som du kan filtrera ut.
Börja med att ge regeln ett tydligt namn, så du vet vad detta filter gör. I mitt fall ovan har jag skrivit Kontoret.
Låt sedan traffic_type value så kvar som internal.
Ändra sedan Match type till IP address equals och fyll i det IP-nummer som du vill filtrera bort i textfältet.
De flesta företag har ett fast IP-nummer som inte förändras, och det enklaste sättet att hitta ditt IP-nummer är genom att klicka här.
Notera att detta bara är vettigt att göra om du vet med dig att IP-numret inte kommer att förändras. Om du har en privat uppkoppling så kommer ditt IP-nummer att ändras med jämna mellanrum och då vill du istället använda lösningen nedanför, som jag tycker är mer robust.
Men att filtrera ut ett IP-nummer bör du absolut göra om det är så att ni är många på kontoret, eller om ni har en marknadsföringsbyrå eller liknande som ofta är inne på er sagt. Er och deras beteende på din sajt är inget som du behöver se i Google Analytics då det gör övrig data mer skev.
Det du gör med denna regel är att sätta värdet traffic_type value till internal när ett besök kommer från det IP-nummer du angett. För att filtrera bort denna trafik så behöver vi skapa/aktivera det filtret vilket du kan läsa om lite längre ner på denna sida.
Filtrera ut trafik från inloggade personer
Idag lever vi i en värld där man inte alltid sitter på kontoret, så att enbart filtrera ut baserat på ett IP-nummer kommer göra att du missar alla användare som sitter hemma, eller i sommarstugan och jobbar.
Det första vi behöver göra är att identifiera en inloggad användare, och det här går att göra på många olika sätt. Då ett av de absolut vanligaste CMS:en som används idag är WordPress så visar jag hur jag gör för alla mina sajter (då mer eller mindre alla kör WordPress).
Om du har följt min guide om hur du installerar Google Tag Manager och GA4 så har du förhoppningsvis även använt dig av ett av mina favoritplugin GTM4WP.

Om du navigerar till inställningarna för GTM4WP och klickar på Basic data så ser du att du genom att bara kryssa i en enda ruta får ut information om användarens inloggade status.
Genom att aktiva denna funktion och spara förändringarna så skjuts detta information ut i datalagret som GTM använder sig av.
{
visitorLoginState: "logged-in",
pagePostType: "frontpage",
event: "gtm.js",
gtm: {uniqueEventId: 1, start: 1697320028361}
}
För att vi ska kunna använda oss av denna information behöver vi spara det i en variabel i Google Tag Manager.

I GTM så går du till Variables i vänstermenyn och klickar sedan på New.

Klicka sedan mitt i blocket Variable Configuration.

Klicka sedan på Data Layer Variable. Detta kommer låta oss spara information som finns i vårt datalager för användning i Google Tag Manager.

I fältet för Data Layer Variable Name fyller du i det namn som GTM4WP skriver ut, vilket är visitorLoginState.
Ge sedan din variabel ett namn, vilket i mitt fall är DLV – visitorLoginState.
DLV här står för just Data Layer Variable och är något jag använder för alla sådana variabler. Just för att jag snabbt ska kunna se vad det är för typ av variabel när jag ser den i en lista eller någon annan stans, utan att behöva gå in och titta på den i detalj. Det är något som sparar väldigt mycket tid i det långa loppet.

Skapa sedan en ny variabel som du kallar för Google Tag Configuration Settings. Lägg sedan till en parameter som heter traffic_type med värdet {{DLV – visitorLoginState}}.

Sedan går du tillbaka till dina Tags, och klickar på din Google Tag.
Under Configuration settings väljer du den variabel du precis skapade; {{Google Tag Configuration Settings}} och klickar på Save.
Det här innebär nu att varje gång du skickar data till Google Analytics så kommer den att skicka med traffic_type där värdet kommer att vara logged-out för alla besök där användaren inte är inloggad (i administrationsdelen) eller logged-in för alla besök där användaren är inloggad.
Eftersom jag alltid är inloggad i admin-gränssnittet när jag sitter framför datorn så kommer all min trafik att flaggas med logged-in.
Publicera sedan dina förändringar i GTM. Glöm inte bort att ge din version ett beskrivande namn.
Det sista som återstår nu är att filtrera ut denna trafik i GA4.
Filtrera bort den interna trafiken i GA4

I adminsektionen i GA4 så klickar du på Data Settings -> Data Filters enligt bilden ovan.
Informationen som vi skickar in som traffic_type är fördefinierat i GA4 så vi behöver inte sätta upp något speciellt för att Google Analytics ska förstå detta.
Om du har valt att filtrera ut inloggade användare så klickar du bara på raden där det står Internal Traffic.

Du möts då av ovan bild, där vi kommer behöva göra vissa förändringar.

Det första du behöver ändra är Parameter value från internal till logged-in, eftersom det är denna information som vi skickar från Google Tag Manager.
Jag ändrar sedan Filter state från Testing till Active för att det automatiskt ska appliceras på all inkommande trafik.
Summering
Nu har vi säkerställt att din egna trafik inte längre syns i Google Analytics vilket är mycket bra. Notera dock att detta är en väldigt enkelt setup, och det kan vara avsevärt mycket mer komplext än så här om företaget är stort och det är många sajter inblandade.
Som alltid, har du några frågor eller funderingar så lämna en kommentar här nedanför.